Kantoor etiquette: Bemoeien
We lijken vergeten te zijn hoe we ons horen te gedragen op kantoor. We zijn vergeten wat wel en vooral ook wat niet hoort in een zakelijke setting. We zijn de kantooretiquette kwijt. Daarom is de serie De Kantooretiquette er. Zodat we weer een collectief geheugen kweken, over hoe het hoort op kantoor.
Je dwaalt nooit alleen door de kantoorjungle. En je houdt je nooit aan de gebaande paden in de kantoorjungle. Er komt altijd een moment – en vaak meerdere momenten – dat je andere kantoortijgers ziet of hoort, andere paden wilt ontdekken of simpelweg nieuwsgierig wordt naar iets. Voor je het weet overkomt het je: je wil je ergens mee bemoeien.
Bemoeien is een bijzonder iets. Je hebt je eigen werkzaamheden, waar vast anderen zich mee bemoeien. En je hebt werkzaamheden die niet echt van jou zijn, waar jij je toch mee bemoeit. Dat doe je uit interesse, uit belang van het bedrijf, of omdat je een door en door slecht persoon bent die graag in iedere ruimte zijn of haar eigen mening schreeuwt.
Bemoeien kan positief zijn. Je brengt nieuwe inzichten. Je helpt collega’s verder. Je leert zelf weer wat. En ga zo maar door. Helaas kan bemoeien ook negatief zijn. Je verstoort het proces. Je vertraagt de voortgang. Je brengt je bemoeienis op een irritante manier waardoor je de sociale cohesie doorbreekt. En ga zo maar door.
Linksom of rechtsom zul jij je altijd met iets bemoeien wat niet bij je werkzaamheden hoort. Uit eigen, intrinsieke motivatie, of omdat iemand het je vraagt. Je vangt een gesprek op bij het koffieapparaat en mengt je erin om collega’s te behoeden voor een grote fout. Je manager vraagt je om ergens mee te kijken. En zo zijn er nog talloze manieren waarop jij je vertrouwde stukje kantoortuin verlaat, om elders je bemoeienis te droppen.
Omdat bemoeien een precaire aangelegenheid is, die zowel positief als negatief kan uitpakken, is het heel belangrijk om te etiquette hieromtrent te weten. Als jij je aan deze etiquette houdt, dan blijft je bemoeienis tot een minimum beperkt. En zal je bemoeienis als prettig en behulpzaam worden ervaren. Zo voorkom je toch weer dat jij de sociale paria van de afdeling wordt.
Wat hoort niet
Continu. Loop jij je de hele dag te bemoeien met zaken die je niet aangaan? Dan komt je daadwerkelijke werk nooit af. Het is dan ook niet meer bedoeld als hulp, maar om jezelf te etaleren. Continue bemoeienis zorgt niet direct voor je ontslag. Maar de sociale kantoor kudde zal je buiten sluiten, er wordt over je geroddeld en je zal branden in de kantoorhel.
Ongezouten en betweterig. Op het moment dat jij je bemoeit met iemand anders z’n zaken, toon je respect. Je bent er om te helpen. Je bent dus voorzichtig met oordelen en meningen. De deur intrappen om je ongezouten mening met gestrekt been in te brengen ‘omdat jij het wel beter weet’ is een aanleiding om je van het kantoordak te gooien.
Wat hoort wel
Met mate. Van te veel alcohol raak je zelf in de war en word je vervelend. Zo is het ook met bemoeien. Bemoei jij je met te veel dingen, dan raak je het overzicht kwijt en wordt je bemoeienis op ieder punt inhoudelijk minder sterk. Daarbij vinden mensen je alsmaar vervelender omdat je een bemoeial wordt. Focus daarom op zaken waar je echt kunt helpen en op collega’s die ervoor open staan. Wees het speciaal biertje, niet de fles wodka.
Geef aandacht. Bemoeien is geen uithangbord van jezelf zodat je zelf interessanter lijkt. Het is een teken van aandacht geven. Je wilt luisteren naar de problemen van een ander. Je wilt samen naar oplossingen zoeken. Het is een teken van collegiaal gedrag en hoort de drijfveer te zijn van je inmenging.
Vraag toestemming. Als je iemand iets hoort zeggen dan vraag je of je mee mag doen in de conversatie. Je vraagt of je iets goed begreep. Je vraagt of iemand hulp nodig heeft.